Το Τμήμα Ένταξης είναι μια εξειδικευμένη υποστηρικτική δομή Ειδικής Αγωγής που λειτουργεί σαν χωριστό τμήμα μέσα στο σχολείο και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου και διαθέτει το δικό του εκπαιδευτικό οποίος έχει πρόσθετα επαγγελματικά προσόντα και κατάρτιση στην Ειδική Αγωγή.
Σκοπός της λειτουργίας του είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον μέσω ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων και προγραμμάτων.
Το Τ.Ε δέχεται παιδιά απ΄ όλες τις τάξεις, και έχει στόχο να παρέχει εξειδικευμένη υποστήριξη βασικά στο γνωστικό αλλά βεβαίως και στον κοινωνικό, συναισθηματικό και ψυχολογικό τομέα ανάπτυξης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες.
Ποιοι μαθητές μπορούν να
υποστηριχθούν από Τμήμα Ένταξης;
Το τμήμα ένταξης λειτουργεί ως υποστηρικτική δομή για μαθητές και μαθήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (Άρθρο 3 Ν.3699/2008)που φοιτούν στις σχολικές μονάδες.
Στο Τμήμα ένταξης φοιτούν οι μαθητές/μαθήτριες:
- Που έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική
υπηρεσία (π.χ. ΚΕ.Δ.Α.ΣΥ, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα).
- Που δεν έχουν γνωμάτευση αλλά έχει παρατηρηθεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης ότι παρουσιάζουν ειδικές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η αξιολόγηση του μαθητή από τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και η σύμφωνη γνώμη του Συντονιστή Ειδικής Αγωγής .
Και στις δύο περιπτώσεις, για να φοιτήσει ο μαθητής στο Τμήμα Ένταξης του σχολείου του απαιτείται η ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονέα.
Πώς λειτουργεί το τμήμα
Ένταξης;
Οι μαθητές/μαθήτριες που υποστηρίζονται από το Τ.Ε φοιτούν κάποιες ώρες στη διάρκεια της εβδομάδας στο Τ.Ε.
Για να φοιτήσουν σε αυτό ομαδοποιούνται είτε σύμφωνα με το μαθησιακό τους επίπεδο είτε κατά τάξεις και υποστηρίζονται ή συνεκπαιδεύονται με ένα τουλάχιστο συμμαθητή τους όχι απαραίτητα από την ίδια τάξη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί ένας μαθητής της Δ ΄τάξης να είναι μαζί με ένα μαθητή της Γ ΄ και της Ε΄ αν έχουν κοινές μαθησιακές δυσκολίες π.χ να κατακτήσουν τη διαδικασία της διαίρεσης ) Η υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών στο Τ.Ε γίνεται με συστηματική συνεργασία των εκπαιδευτικών του Τ.Ε και των εκπαιδευτικών της τάξης των μαθητών/μαθητριών σε όλη τη διάρκεια της φοίτησής τους στο Τ.Ε.
Η σχολική μονάδα σχεδιάζει
και εφαρμόζει το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα του Τ.Ε λαμβάνοντας
υπόψη:
- Το πλήθος μαθητών του τμήματος
- Το ωράριο των εκπαιδευτικών ΕΑΕ
- Τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών
- Την αποφυγή της συστηματικής απουσίας αυτών από την τάξη φοίτησης. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να απουσιάζει από μαθήματα στα οποία έχει κάποια απόδοση και συμμετέχει, επίσης να μην απουσιάζει συνεχώς από τα μαθήματα που αγαπά ιδιαίτερα όπως γυμναστική, καλλιτεχνικά κλπ, γιατί αυτά βοηθούν ιδιαίτερα στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του την ανάπτυξη διαφόρων δεξιοτήτων και στην κοινωνικοποίηση του με την ομάδα της τάξης .
Τι πρέπει να γνωρίζετε για
τα τμήματα Ένταξης.
Σχετικά με τη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης ισχύουν τα εξής:
Φοίτηση μαθητών με αναπηρία και
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε Τμήμα Ένταξης:
Άρθρο 6 του N. 3699/2008 (όπως
τροποποιήθηκε με διατάξεις των παρακάτω νόμων):
α) Ν. 3879/2010
β) Ν. 3966/2011
γ) Ν. 4186/2013
δ) Ν. 4368/2016
ε) Ν. 4452/2107
στ) Ν. 4547/2018
Οι μαθητές με αναπηρία και
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν σε ειδικά οργανωμένα
και κατάλληλα στελεχωμένα Τμήματα Ένταξης (ΤΕ) που λειτουργούν μέσα στα σχολεία
γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης με δύο (2) διαφορετικούς τύπους
προγραμμάτων:
α)Κοινό και εξειδικευμένο
πρόγραμμα, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. για τους μαθητές με
ηπιότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το οποίο για κάθε μαθητή δεν θα
υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως.
β) Εξειδικευμένο
ομαδικό ή εξατομικευμένο πρόγραμμα διευρυμένου ωραρίου, που καθορίζεται με
πρόταση του οικείου ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., για τους μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος
και το βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες.
Το εξειδικευμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι ανεξάρτητο από το κοινό, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. Στις περιπτώσεις αυτές η συνδιδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τις προτάσεις των διαγνωστικών υπηρεσιών.
Ο εκπαιδευτικός του
ΤΕ υποστηρίζει τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε
συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των
δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών, καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή
του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους.
Φοίτηση μαθητών χωρίς
γνωμάτευση:
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση
48275/Δ3/28-03-2019, μαθητές/τριες, οι οποίοι δεν διαθέτουν αξιολογική έκθεση –
γνωμάτευση από ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. για υποστήριξη από Τ.Ε., δύνανται να υποστηρίζονται από
Τ.Ε. με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων ύστερα από:
α) εισήγηση της Ε.Δ.Υ.
ή της Ομάδας Εκπαιδευτικής Υποστήριξης μαθητών/τριών, εφόσον η υποστήριξη αυτή
συμπεριλαμβάνεται στο σχεδιασμό του βραχυχρόνιου προγράμματος παρέμβασης
β) σχετικό αίτημα των
γονέων ή κηδεμόνων
γ) σύμφωνη γνώμη του/της Συντονιστή/στριας Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης ή του/της Συντονιστή/στριας παιδαγωγικής ευθύνης του σχολείου».
Δηλαδή, εκτός από τη σύμφωνη
γνώμη των γονέων και τη σύμφωνη γνώμη του Συντονιστή ΕΑ και Ενταξιακής
Εκπαίδευσης ή του Συντονιστή παιδαγωγικής ευθύνης του σχολείου, ορίζει ως
απαραίτητη την εισήγηση της Ε.Δ.Ε.Α.Υ. ή της Ομάδας Εκπαιδευτικής Υποστήριξης
μαθητών του σχολείου. Η εισήγηση αυτή θα στηρίζεται στην εφαρμογή βραχυχρόνιου
προγράμματος παρέμβασης για τον/την μαθητή/μαθήτρια με αναπηρία ή ειδικές
μαθησιακές δυσκολίες.
(πηγή: https://www.alfavita.gr/)